Før cruiset og ombordstigning
Web innsjekk: Hvordan fungerer det?
Når det er tid for innsjekking, anbefales det at du bruker rederiets app, Royal Caribbean International, for å sjekke inn alle gjestene på reservasjonen din. Appen gir en rask og enkel innsjekkingsprosess, slik at du kan starte ferien din raskere. Alternativt kan du også gjennomføre web-innsjekk via Royal Caribbean.
Web innsjekk inkluderer blant annet:
• Din ankomsttid til terminalen – en planlagt ankomsttid til terminalen på din seildato
• Det påkrevde helsespørreskjemaet – kan først besvares nær avreisedato
• Sikkerhetsbriefing – må fullføres når man går om bord på skipet
For å gjennomføre innsjekkingen må du ha følgende:
• Personlig informasjon for hver gjest
• Passinformasjon
• Crown & Anchor Society-medlemsnummer (hvis du er medlem)
• Eventuelle videre reiseplaner
Du må også opprette en konto om bord (Onboard Expense Account) med enten kredittkort eller kontanter.
Cirka 30 dager før avreise er det også mulig å reservere plasser til forestillinger om bord på skipet. Det er stor etterspørsel, så det er nødvendig å reservere tidlig.
Fullfør Web innsjekk.
Hvordan foregår ombordstigning og innsjekking på skipet?
Ved ankomst til cruise-terminalen leveres bagasjen med påsatte bagasjelapper. Det kan være en god idé å ha noen små dollarsedler til portørene.
Når du sjekker inn på terminalen, må du vise ditt SetSail Pass i appen eller på papir til terminalagenten for å fullføre innsjekkingen. Husk pass og eventuelt visum eller innreisetillatelser. Ved innsjekking blir det tatt et bilde, og dere kan deretter gå om bord på skipet.
Cruise-kort/nøkkelkort finnes i en konvolutt på døren til lugaren.
Bagasjen leveres til lugaren. Vi anbefaler at du pakker en liten veske/håndbagasje med det du trenger den første dagen om bord, da det kan ta noen timer før bagasjen blir levert til lugaren (bagasjen leveres etter avgang). Dokumenter, medisiner og andre lignende personlige eiendeler bør pakkes i håndbagasjen.
Hvilke dokumenter er nødvendige å ta med?
Hver gjest er ansvarlig for å ha med seg alle reisedokumenter som er nødvendige for å gå om bord på skipet ved den aktuelle avgangshavnen, for eksempel gyldig pass og de nødvendige visum- og innreisetillatelsene som kreves på de ulike stoppene under cruiset. Den reisende er også ansvarlig for eventuelle vaksinasjoner som anbefales på destinasjonene man besøker.
Vær oppmerksom på at passet må være gyldig minst 6 måneder etter reisen. Barn, uansett alder, må ha eget pass for å kunne reise på cruise.
Under cruiset
Hvor finner jeg dagens program?
Dagens program kan du se i appen Royal Caribbean International, eller du kan be om å få programmet levert til lugaren din hvis det ikke allerede er tilgjengelig.
Funksjonaliteten i appen kan variere fra skip til skip og mellom forskjellige land. Her står det litt om destinasjonen, været, møteplass/tid for de ulike utfluktene, dagens aktiviteter, underholdning, spesialtilbud fra butikker og spa m.m., samt tidspunkter for måltider, oversikt over barer og åpningstider for de ulike servicekontorene.
Hvordan betaler jeg for innkjøp om bord?
Valutaen om bord er USD.
Alle skipene har et kontantfritt system som kalles Sea Pass. En Sea Pass-konto blir opprettet i ditt navn, og den kobles til et godkjent kreditt- eller debetkort (VISA, MasterCard, Diners og American Express aksepteres). Alle reisende vil få et Sea Pass, og kortet fungerer slik at når du kjøper noe om bord, trekkes beløpet automatisk fra kortet.
På cruisets siste dag blir det levert en regning til lugaren din, slik at du kan kontrollere beløpene. Det kan hende at enkelte transaksjoner som ble gjort på cruisets siste kveld, ikke vises på regningen. Disse vil i stedet legges til i sluttoppgjøret.
Vær oppmerksom på at skipet bruker sin egen valutakurs, som kan avvike fra den kursen din bank bruker.
Enkelte områder om bord bruker ikke det kontantfrie systemet (for eksempel kasinoet). Der må man betale med kontanter i USD. Alle skip har minibank om bord (uttak av kontanter medfører gebyr).
Merk at det i enkelte tilfeller kan legges inn reservasjoner på betalingskortet ditt som er knyttet til din midlertidige konto om bord. Disse reservasjonene gjøres for å sikre at kortet er gyldig. Når sluttregningen er betalt, vil Royal Caribbean oppheve reservasjonene. Kortutstederen må også fjerne reservasjonene i sitt system, noe som kan ta 7 til 14 virkedager. Royal Caribbean har dessverre ingen mulighet til å påvirke denne prosessen.
Hva skal jeg betale i tips (serviceavgift)?
Om bord vil du møte et stort mannskap som streber etter å gi deg service av høy standard. På alle cruise med Royal Caribbean legges tips (serviceavgift) til for restaurant- og lugarpersonalet, basert på cruisets rute og varighet. Dette er alltid inkludert i prisen på reisen din, så du trenger ikke å gi ekstra tips om bord.
Når du kjøper noe om bord, vil en serviceavgift på 18 % automatisk bli lagt til regningen. Dette gjelder for eksempel kjøp i barer, restauranter, spa og andre aktiviteter som koster ekstra. Alle kjøp om bord, inkludert serviceavgiften, betales mot slutten av cruiset som en del av sluttfakturaen, som leveres til lugaren.
Hvor og når kan jeg spise om bord?
Alle hovedmåltider om bord er inkludert i prisen. I hovedrestauranten er det to serveringer, og du kan gi beskjed ved bestilling om du foretrekker første eller andre servering. Det er også mulig å velge "My Time Dining", hvor du selv bestemmer når du ønsker å spise middag. Mer informasjon om dette kan fås ved forespørsel. Rederiet kan ikke garantere at alle forespørsler blir imøtekommet, men de gjør sitt beste.
Tidspunktene vil variere avhengig av skip og reiserute, men vanlige tidspunkter for måltider i hovedrestauranten er:
- Frokost: Free seating 07:30 – 11:00
- Lunsj: Free seating 12:00 – 13:30
- Middag: To seatinger (17:30 og 20:00) eller "My Time Dining"
Hvis du ønsker mer fleksibilitet og uformelle antrekk, kan du spise i buffetrestauranten. Dette er også et godt valg hvis du reiser med barn. Les programmet i appen eller i lugaren for oppdaterte tidspunkter og steder. Romservice tilbys 24 timer i døgnet. Kontinental frokost serveres på forespørsel i lugaren. For øvrige bestillinger fra romservice tilkommer en serviceavgift per bestilling.
Skipene har også flere spesialrestauranter, hvor det påløper en ekstra kuvertavgift. Produkter kjøpt fra Ben & Jerry's, Lattetudes, Starbucks og lignende har egne priser og er ikke inkludert i cruiseprisen.
Hva hvis jeg har allergier/spesielle dietter?
Gi beskjed om spesialkost eller allergier ved bestilling eller senest 65 dager før avreise. Forespørsler om spesialmat etter denne fristen vil avhenge av tilgjengelighet.
Main Dining Room og Windjammer Café tilbyr daglig vegetarretter uten forhåndsbestilling, så i skipets hovedrestaurant kan du alltid finne vegetariske alternativer.
Royal Caribbean kan dessverre ikke tilpasse menyen i spesialrestaurantene på grunn av begrensninger i kjøkkenet. Når du spiser utenfor Main Dining Room, sjekk med personalet om spesialkost og allergier.
Rederiet vil forsøke å imøtekomme behov, men tilbyr ikke spesifikke dietter for veganere eller lakto-vegetarianere.
Bekreft dine behov med personalet etter ombordstigning.
Hvilke drikkevarer er inkludert/ikke inkludert?
Kaffe og te fra automater, juice om morgenen og isvann til lunsj er alltid inkludert. Andre drikkevarer er ikke inkludert med mindre du har kjøpt en drikkepakke.
Det finnes forskjellige drikkepakker som kan kjøpes før cruiset eller om bord. Det er litt rimeligere å bestille drikkepakker på forhånd. Du kan gjøre dette gjennom BENNS eller på Royal Caribbeans nettside eller app. For online bestilling trenger du ditt bookingnummer. Drikkepakkene inkluderer tips (serviceavgift).
Hvis du ikke har kjøpt en drikkepakke, kan du kjøpe drikkevarer som vin, øl, drinker og brus om bord. En serviceavgift vil bli lagt til disse kjøpene.
Kan jeg ta med alkoholholdige drikkevarer?
Alkoholholdige drikkevarer kan kjøpes i alle barer og restauranter om bord.
På ombordstigningsdagen er det tillatt for hver voksen gjest å ta med én (1) forseglet 750 ml flaske vin eller champagne. Kartongvin og andre typer beholdere er ikke tillatt. Drikkevarer utover dette vil bli oppbevart og returnert siste dag om bord.
Gjestene som kjøper alkoholflasker om bord, i en havn eller medbringer mer enn tillatt på ombordstigningsdagen, vil få varene oppbevart på skipet. Disse flaskene returneres til gjestene siste dag om bord.
Alkoholholdige drikker som øl, seltzer eller sprit vil bli konfiskert på ombordstigningsdagen og vil ikke bli returnert.
Hvilke regler gjelder for røyking om bord?
Røyking er kun tillatt på bestemte områder om bord – disse er utstyrt med skilt og askebegre. Det er ikke tillatt å røyke i nærheten av restauranter og buffeter, i barneklubber, korridorer eller andre fellesområder. Røyking er heller ikke tillatt i lugarer eller på balkonger. Rederiet kan dessverre ikke garantere allergivennlige lugarer.
Hvilken kleskode gjelder om bord?
Det er enkelt å planlegge hva slags klær du skal pakke. På dagtid er fritidsklær vanlig, mens kvelden krever litt finere antrekk.
- Kveldsantrekk: skjorter og bukser for menn, bukser og topp eller skjørt og bluse for kvinner
- Pent: Kjole eller buksedrakt for kvinner, fritids-/pen jakke for menn
- Formell aften: Cocktail- eller selskapskjole for kvinner, dress og slips eller smoking for menn
Hvilke muligheter finnes for barn og ungdom?
Hvis du er på cruise med hele familien, er det viktig at barna trives. Royal Caribbean har utviklet Adventure Ocean-programmet for barn i alle aldre, fra babyer til tenåringer.
Aktivitetstilbudet er tilgjengelig hele dagen, også når skipet ligger til kai. Foreldre eller eldre familiemedlemmer kan derfor dra på utflukter mens barna er under trygge forhold med Adventure Ocean-personalet. Programmet er inkludert i prisen, med mindre annet er spesifisert.
Alle Adventure Ocean-ledere har pedagogisk opplæring og erfaring med barn, i tillegg til sertifisering i førstehjelp og gjenopplivning. Adventure Ocean-programmet finnes på alle skip.
Flere restauranter om bord har egne barnemenyer.
Barnepass (timepris) kan ordnes om bord, avhengig av personalets kapasitet. Denne tjenesten kan ikke forhåndsbestilles. Minimumsalderen for barn som kan få barnepass i lugaren, er 12 måneder.
Alle barn som deltar i Adventure Ocean-klubben, må være fylt 3 år og være bleiefrie. I klubber for de minste, Aqua Babies (6 mnd. – 18 mnd.) og Aqua Tots (18 mnd. – 3 år), må foreldrene delta i aktivitetene. Det anbefales at foreldre til spedbarn tar med mat, bleier og hygieneartikler.
Hva kan jeg ta med av bagasje?
Hver gjest kan ta med en rimelig mengde personlige eiendeler (inkludert bagasje) om bord på skipet. Vær imidlertid oppmerksom på at det ofte er begrensninger på flyreiser, hvor du som regel kan ha med én koffert på 23 kg og ett kolli håndbagasje. Sjekk flyselskapets bagasjeregler for mer informasjon.
Les nøye på billetten for detaljer rundt reglene for ditt spesifikke cruise. Før innsjekking vil du bli bedt om å merke bagasjen med bagasjelapper som blir levert sammen med billetten. Bagasjen overleveres til Royal Caribbean-personalet i terminalen og vil bli levert til lugaren din etter ombordstigning. Det kan ta litt tid før bagasjen blir levert til lugaren, og noen ganger kan det skje utover kvelden etter at skipet har lagt fra kai. Det er derfor lurt å ha med et skift eller badetøy i håndbagasjen, slik at du kan begynne å nyte cruiset med en gang du kommer om bord.
Dagen før cruisets avslutning vil du få informasjon i lugaren om avstigning, samt nye bagasjetagger. Merk bagasjen din og plasser den utenfor lugaren kvelden før avstigning. Bagasjen vil deretter bli levert i terminalbygningen.
Verken BENNS eller Royal Caribbean tar ansvar for mistet, ødelagt eller stjålet bagasje/eiendeler. Vi anbefaler på det sterkeste å ha reiseforsikring. Hvis bagasjen eller personlige eiendeler skulle bli borte eller ødelagt, ta kontakt med personalet om bord med en gang.
Har jeg tilgang til internett om bord?
Det er ikke vanlig internettforbindelse til sjøs, men Royal Caribbean tilbyr satellittbasert internett. Det finnes to alternativer for internett-tilgang på skipet:
1. VOOM trådløst internett (Wi-Fi) – tilgjengelig over hele skipet. Prisene varierer.
2. Kablede internettstasjoner (iCafes) – plassert på ulike steder, avhengig av skipet.
Hva med elektrisk utstyr?
Royal Caribbean-skip har både 110 volt og 220/230 volt stikkontakter. Du kan ta med nødvendige adaptere eller spørre i resepsjonen. Hårføner, TV, aircondition og telefon finnes i alle lugarer. Enheter som genererer varme (som vannkokere eller elektriske tepper), er ikke tillatt.
Kan jeg få vasket klær om bord?
Ja, vask, rens og stryking tilbys mot betaling. Spør lugarpersonalet for mer informasjon og priser.
Hva bør jeg være oppmerksom på når jeg går i land?
Når du går i land, må du huske å ta med gyldig ID og Cruise-kortet ditt. Husk også å sjekke tidspunktet for når du må være tilbake på skipet.
Hvordan fungerer rederiets utflukter på land?
For å få mest mulig ut av oppholdene på land, kan det lønne seg å delta på utflukter arrangert av rederiets reiseeksperter.
På Excursion Office kan du få en liste over alle utflukter som tilbys på hele reisen. Du kan bestille utfluktene enten på Excursion Office (sjekk åpningstidene i dagsprogrammet), via appen eller på TV-en i lugaren. Utflukter må bestilles senest dagen i forveien, men vi anbefaler å bestille så tidlig som mulig. Noen utflukter er svært populære og blir ofte utsolgt raskt. Det er derfor fordelaktig å reservere dem på forhånd hjemmefra for å sikre plass. Noen utflukter kan ikke forhåndsbestilles og bør derfor bookes når du er om bord.
Det er også mulig å bestille utfluktene på Royal Caribbeans nettside eller via appen før avreise. For å gjøre dette trenger du bookingnummeret ditt, som du kan få fra din reisekonsulent.
Vær oppmerksom på at tidene for utfluktene kan endres, og at de kan bli avlyst hvis det er for få deltakere til å gjennomføre utflukten.
Vi anbefaler å bruke rederiets utfluktsprogram for å få mest mulig ut av turen. Når du bestiller en utflukt gjennom Royal Caribbean, garanterer de at hvis turen blir forsinket, vil skipet vente på deg. Skipet vil imidlertid ikke vente på passasjerer som har arrangert egne utflukter og ikke kommer tilbake i tide. Det er passasjerens ansvar å sørge for å være om bord før skipets planlagte avgangstid.
Når kan jeg handle og spille i kasinoet?
Selvfølgelig er det også butikker om bord, inkludert en taxfree-butikk. Hvis du kjøper vin og brennevin, vil du ikke motta varene før du forlater skipet den siste dagen, da det ikke er tillatt å drikke disse varene om bord. Butikkene er kun åpne når skipet seiler, og derfor er det tollfritt.
Skipets kasino er også kun åpent når du er til sjøs.
Aldersgrenser og begrensninger om bord
Minimumsalderen for cruise med Royal Caribbean uten foreldre/ansvarlige voksne er 21 år for seilinger i Karibien (med USA som avgangshavn) og 18 år for seilinger på alle andre destinasjoner.
Det er ulike aldersgrenser og begrensninger for aktivitetene om bord. For ytterligere informasjon, se den aktuelle skipsinformasjonen. Vedlikehold må utføres med jevne mellomrom, og det kan derfor ikke garanteres at alle de ulike aktivitetsområdene og maskinene om bord til enhver tid vil være tilgjengelige.
Siden skipene følger United States Public Health Department Policy (USPH), har bleiebabyer ikke lov til å bruke svømmebassenget/boblebadet, mini-berg-og-dal-banen, vannsklien eller spaet om bord. Forbudet gjelder også svømmebleier, og det er ikke tillatt å bruke ovennevnte, selv om foreldre/foresatte er til stede. Til gjengjeld finnes det alternativer for bleiebabyer på utvalgte skip som har en «Baby Splash Zone».
Spedbarn må være minst 6 måneder gamle fra første dag av cruiset. For cruise over atlanteren, Stillehavet, i Hawaii, utvalgte søramerikanske cruise og visse andre, må spedbarn være minst 12 måneder gamle fra dag én. Ethvert cruise som har 3 eller flere sammenhengende dager til sjøs krever at spedbarn er 12 måneder gamle den første dagen av cruiset.
Vær oppmerksom på at gjester som reiser med et lite spedbarn som ikke overholder reglene for spedbarn, vil bli nektet ombordstigning. Ingen refusjon eller annen kompensasjon skal utbetales fra cruiserederiet til noen som følge av nektelse av ombordstigning til et mindreårig spedbarn eller andre ledsagende gjester.
Hva skjer hvis jeg blir syk om bord?
Alle skip har et velutstyrt medisinsk senter, som ledes av lege og medisinsk personell. Senterets åpningstider fremgår av dagsprogrammet som du får om bord. I nødstilfeller er det et telefonnummer som du kan ringe 24 timer i døgnet. Med unntak av nødstilfeller betales det et gebyr for medisinske tjenester. Informasjon om priser er tilgjengelig på skipet.
Du må derfor selv betale for bruk av skipets medisinske tjenester, og det anbefales derfor at du tegner en adekvat syke-/reiseforsikring. Skulle det skje en ulykke, bør du også ta vare på kvitteringer, da forsikringsselskapene trenger nødvendig dokumentasjon ved en eventuell forsikringssak.
Vær oppmerksom på at legetjenesten er regulert av amerikansk lov, noe som betyr at prisen for legekonsultasjon, undersøkelse, medisin og utstyr som brukes, etc., settes deretter. Prisene kan derfor ikke sammenlignes med priser som du er vant til hjemmefra. Legetjenesten tilbyr sjøsyketabletter mot et gebyr.
Hva er alternativene for gjester med spesielle behov?
Det er nødvendig at du er medisinsk og fysisk skikket til å reise, og at du sørger for at reisen ikke utgjør en risiko for deg selv eller andre passasjerer. Du må informere BENNS skriftlig om eventuelle medisinske eller fysiske tilstander som kan kreve spesiell behandling eller pleie under reisen på bestillingstidspunktet eller så snart som mulig hvis tilstanden oppstår etter bestilling.
Gjester med funksjonshemninger eller medisinske tilstander må være selvhjulpne eller ledsaget av noen som kan gi all nødvendig hjelp. Rederiet kan dessverre forbeholde seg retten til å nekte en person dersom de vurderer at de ikke er fysisk eller psykisk i stand til å reise, eller hvis personen krever mer omsorg enn hva en eskorte eller rederiet med rimelighet kan tilby.
På hvert skip er det spesielle lugarer designet for å møte behovene til gjester med funksjonshemninger. Disse lugarene har ekstra gulvplass til rullestoler og andre hjelpemidler. Passasjerer som tar med egen rullestol bør kontakte BENNS for å sikre at de riktige lugarene er tilgjengelige på bestillingstidspunktet.
Dersom det er behov for medisinsk utstyr, må dette kommuniseres ved bestilling eller innen rimelig tid før cruisets start, slik at Royal Caribbean kan avgjøre om utstyret kan transporteres trygt. Det er passasjerens ansvar å sørge for at utstyret er i god stand og at de kan betjene det selv.
De fleste utflukter på land er tilrettelagt for gjester med funksjonshemninger, men det anbefales å gjennomgå utfluktsprogrammet som er tilgjengelig på utfluktskontoret om bord.
Gjester i rullestol bør ta med egen rullestol, da de kan støte på begrensninger på tilgangen på visse steder. Spesifikke situasjoner, for eksempel bruk av «tenderbåter» for å nå land, kan hindre rullestolbrukere i å gå i land i visse havner.
Gravide kan reise til og med uke 23. Alle gravide kvinner må vise en legeerklæring som bekrefter at både mor og barn er friske og trygge for å bli med på cruiset.
Kan jeg bli nektet ombordstigning?
Skipets ledelse kan avgjøre om enkeltpersoner kan nektes ombordstigning. Dette kan skje i tilfeller der det er fare for din egen og/eller andre gjesters sikkerhet. Årsaker til dette kan for eksempel være sykdom med høy smitterisiko, uanstendig oppførsel, mangel på reisedokumenter og andre årsaker som gjør det uforsvarlig å reise.
Du kan lese mer om retningslinjene for gjesteoppførsel på Royal Caribbeans nettside eller i gjestetjenestekatalogen i lugaren om bord på skipet. Dette er også tilgjengelig på forespørsel i resepsjonen.
Hva er sikkerhetsprosedyrene?
Et cruise er ikke bare en av de mest avslappende måtene å se verden på, det er også en av de tryggeste. Det er fordi hvert skip er bygget, utstyrt og drevet i henhold til de strenge kravene i den internasjonale sjøfartstraktaten, kjent som SOLAS-konvensjonen, utviklet av Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen. Derfor skal alle cruiseskip ha jevnlig kontroll av livbåter, redningsflåter og lignende.
Etter innsjekking og ombordstigning må alle gjester delta i den obligatoriske sikkerhetsøvelsen. Hensikten er at alle skal bli kjent med prosedyren hvis det oppstår en nødsituasjon.
Retningslinjene fra Den internasjonale konvensjonen om sikkerhet for menneskeliv til sjøs (SOLAS) krever at det skal avholdes en sikkerhetsøvelse senest 24 timer etter at skipet har forlatt avgangshavnen.
Det er tre deler som skal gjennomføres på den obligatoriske sikkerhetsøvelsen. De to første kan fullføres i Royal Caribbeans app eller på TV-en i lugaren din før du besøker din tildelte mønstringsstasjon til avtalt tid.
- Se videoen med instruksjonsvideoen til redningsvesten.
- Lytt til nødhornet.
- Gå inn på mønstringsstasjonen din, som er oppført i appen eller på Seapass-kortet ditt. Et besetningsmedlem vil bekrefte at du har fullført begge trinnene og fullført øvelsen, eller vil hjelpe deg med å fullføre alle trinnene.
Meldinger og informasjon til gjester er skrevet på enten engelsk eller det offisielle språket om bord på fartøyet. Når det er mange gjester om bord som ikke snakker engelsk, blir meldingene også levert på andre nøkkelspråk. På noen seilinger er kunngjøringen først på det lokale språket, etterfulgt av engelsk.
Fikk du ikke svar på spørsmålet ditt?
Ta kontakt med din reisekonsulent hos BENNS, så gjør vi vårt beste for å gi deg svar.