Informasjon om coronaviruset fra BENNS
Vi jobber på høygir og gjør alt vi kan for å besvare alle henvendelser, men på grunn av de ekstraordinære omstendighetene som vi alle befinner oss i er vi samtidig nødt til å prioritere å svare på de mest akutte sakene først.

Derfor er vårt fokus pt. å kunne besvare helt konkrete situasjoner som påvirker kunder som er på pågående reiser, samt kunder med avreise innenfor de neste par dagene.

Hvis du ikke skal reise innenfor de neste 14 dagene så ber vi deg være tålmodig og vente med å kontakte oss, og i stedet – og som alltid - følge utviklingen på reiseveiledningene til Utenriksdepartementet.

Coronaviruset fyller mediebildet i stor grad nå og hos mange mennesker i hele Norge. Hvordan Coronasmitten utvikler seg i de kommende ukene og månedene i Norge og i resten av verden er det ingen som vet. Derfor anbefaler vi at du følger Utenriksdepartementet og Folkehelseinstituttets råd og anbefalinger.

Vi får veldig mange spørsmål fra våre kunder som snart skal ut å reise eller som planlegger en reise med oss. Dette gir anledning til å komme med noen retningslinjer ift. til de rettighetene du har som reisende.

Har du kjøpt en pakkereise er det ift. pakkereiseloven to måter hvor den reisende kan velge å ikke gjennomføre reisen og få refundert reisens pris.

Reiser i nærmeste fremtid (nærmeste 2 ukene):

  • Hvis det oppstår uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter i destinasjonen som har betydelig innvirkning på turen, har en reisende rett til å avbestille turen uten avbestillingsgebyr, jf pakkereiselovens § 22. Et råd fra Utenriksdepartementet er en slik omstendighet. Reisende som reiser til noen av regionene som er dekket av utenriksdepartementets råd, har dermed rett til å avbestille og få tilbakebetalt hele reisens pris.

Reiser lengre frem (mer enn 2 uker):

  • For at en reisende skal ha rett til å avbestille, er det nødvendig å kunne sikre med sikkerhet at destinasjonen blir berørt på det tidspunktet den aktuelle turen gjennomføres. Ettersom en anbefaling vil bli fjernet så snart situasjonen anses å være mindre usikker, kan ikke kunden avbryte en tur som er langt frem i tid, f. eks i sommer. Som en tommelfingerregel bør den reisende ha rett til å kansellere reiser gratis på grunn av råd fra UD innen 14 dager før avreise. Hvis avgangen er senere, bør de henvises til de vanlige avbestillingsbetingelsene.

Hva hvis norske borgere nektes innreise?
I situasjoner der norske innbyggere nektes innreise i et land fordi de er norske borgere, skal dette dekkes av reiseforsikringen, ikke av reisearrangør.

Flere land har innført nye innreiserestriksjoner for å minske spredningen av Coronaviruset. Hvis du har vært ute og reist innen du drar på din neste reise med BENNS, så anbefaler vi at du undersøker om det påvirker reisen din.

Er det deler av reisen din som ikke kan gjennomføres, så kontakt din reisekonsulent - så ser vi på mulighetene!

Hvis jeg blir satt i karantene i utlandet, hvem betaler så utgiftene?
I dette tilfellet er det veldig viktig at du har en reiseforsikring som dekker deg og din familie. Er du i tvil så kontakt forsikringsselskapet ditt innen avreise.

Blir du satt i karantene innen avreise så er det også viktig at du har et forsikringsselskap som dekker denne situasjonen.

PLANLEGGER DU Å BOOKE EN REISE?
Ring og snakk med en av våre reisekonsulenter om mulighetene. Vi holder oss løpende orientert på Utenriksdepartementets reiseveiledninger. Samtidig anbefaler vi at du samtidig med at du bestiller reisen, kjøper en helårsreiseforsikring med avbestilling, så fremt du ikke har en fullgod reiseforsikring.

Nyttige linker 
UDs reiseinformasjon
Folkehelseinstituttet
Europeiske reiseforsikring
Generelle reisebetingelser i BENNS

Du er også alltid velkommen til å kontakte oss hvis du ikke finner svar på dine spørsmål her på siden, enten på telefon 23 10 23 80 eller på mail [email protected] 

Vi ber om din tillit, tålmodighet og forståelse i denne ekstraordinære situasjonen!